Edukacja zdrowotna w klasie 4 - Analiza składu popularnych słodyczy – Mars, Snickers, Śmiejżelki
Podczas dzisiejszych zajęć uczniowie zapoznali się ze składem popularnych słodyczy dostępnych w sklepach, takich jak batony Mars, Snickers oraz żelki Śmiejżelki. Celem zajęć było uświadomienie uczniom, jakie substancje znajdują się w tego typu produktach oraz jaki mogą mieć wpływ na zdrowie.
Uczniowie samodzielnie analizowali etykiety produktów i identyfikowali składniki, dzieląc je na te neutralne oraz potencjalnie szkodliwe. Zwróciliśmy szczególną uwagę na następujące substancje:
1. Cukier
• We wszystkich analizowanych słodyczach cukier znajdował się na jednym z pierwszych miejsc w składzie.
• Nadmierne spożycie cukru prowadzi do otyłości, próchnicy, insulinooporności i może zwiększać ryzyko cukrzycy typu 2.
2. Syrop glukozowo-fruktozowy
• Obecny m.in. w żelkach Śmiejżelki.
• Jest to tani zamiennik cukru, który może jeszcze bardziej obciążać organizm – jego nadmiar sprzyja stłuszczeniu wątroby i zaburzeniom metabolicznym.
3. Tłuszcze utwardzone / tłuszcze roślinne częściowo utwardzone
• Czasem spotykane w batonach czekoladowych.
• Mogą zawierać tłuszcze trans, które zwiększają ryzyko chorób serca i miażdżycy.
4. Barwniki i aromaty sztuczne
• Szczególnie w żelkach można znaleźć barwniki takie jak E129 (czerwień Allura), E102 (tartrazyna) czy E133 (błękit brylantowy).
• Niektóre z nich są podejrzewane o wywoływanie nadpobudliwości u dzieci, reakcji alergicznych oraz mogą mieć działanie rakotwórcze (w dużych ilościach).
5. Emulgatory i konserwanty
• Np. E476 (polirycynooleinian poliglicerolu) w czekoladzie, który może wpływać na pracę wątroby.
• Dwutlenek siarki (E220) – stosowany jako konserwant w niektórych żelkach – może wywoływać reakcje alergiczne, szczególnie u osób z astmą.
Wnioski:
Uczniowie doszli do wniosku, że mimo atrakcyjnego smaku i wyglądu, wiele popularnych słodyczy zawiera składniki, które w nadmiarze są szkodliwe dla zdrowia. Regularne spożywanie takich produktów może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, dlatego warto czytać etykiety i wybierać zdrowsze alternatywy.
Zajęcia miały na celu nie zakazywanie jedzenia słodyczy, ale pokazanie, jak ważna jest świadoma konsumpcja i umiejętność dokonywania zdrowych wyborów żywieniowych.